אם בתחילה ציין המונח "מייקרים" יצרני טכנולוגיה חובבים, היום נהוג לתאר את תופעת המייקרים כזליגה של האינטרנט לעולם הממשי או כמימוש שלו. הקהילה העולמית כוללת מומחי תוכנה וחומרה, מהנדסים, חוקרים, מדענים, מתמטיקאים, אנשי רובוטיקה, מעצבים, אמנים, טכנולוגים, טכנאים, ובעלי עניין מסוגים שונים – כולם חולקים צורך ליצור ולייצר פרויקטים, כמו גם עמדה תרבותית-חברתית שיתופית המזמינה אנשים נוספים לקחת חלק ביצירה. כריס אנדרסון, עורך כתב העת Wired , רואה בתנועת המייקרים את מחוללי המהפכה התעשייתית השלישית (שהגיעה בעקבות המהפכה השנייה – האינטרנט), המובילים אותה עם רעיונות כמו שימוש בקוד פתוח, מיקור-המונים של רעיונות, ניצול עיצוב קיים זול, וייצור כלים עצמי. הוא מנבא כי בעתיד ילמד כל אדם לעצב לעצמו את המוצרים שהוא זקוק להם, וכי היצירה העצמית תשנה את שדות הכוח הפועלים בחברה.
המייקרים המשתתפים בתערוכה הוזמנו להציג פרויקטים העוסקים במושג "זמן אמת", שמוצב כניגוד לתפיסת הזמן המתמשך, נטול הגבולות, של 24/7. העבודות האינטראקטיביות בתערוכה עוסקות במושג זה מנקודות מבט שונות, המעוררות מחשבה על תפיסת הזמן שהטכנולוגיה מחוללת ועל יחסי הגומלין בין הטכנולוגיה והאדם. הן מציעות אפשרויות שונות של התרחשויות המושפעות מפעולות הצופים בזמן אמת, בהן הצגת דימויים כוויזואליזציה של מחשבות, הנכחה של תנועות הגוף ומראה הפנים של המבקרים, ומעקב אחר תנועת הצופה בחלל. בדומה לתנועת המייקרים, גמישותו ופתיחותו של המוזיאון המציג בתחומיו תופעה השייכת לשדה שאינו אמנותי במובהק מאתגרת את ההגדרות הבינאריות המוכרות – ללא צורך בהכרעה, אלא מתוך נקודת מבט חקרנית והתנסותית במושגי ההווה.
הצופים מוזמנים לאמץ את הפרקטיקה של קהילת המייקרים ולקחת חלק פעיל בכתיבת טקסט שיתופי מרובד. ניתן לסרוק את הטקסט הנוכחי ולקרוא בו רבדים נוספים – תוספות שכתבו אנשים מתחומי ידע שונים – להוסיף עליו ולהגיב אליו.
שרון ברק רעיף
פחות קריאה...