במיצב נכלל גם ציורו של מלוויץ', ריבוע שחור, אבל נגרע מקומם של שני ציורים ריאליסטיים שלו, שהיו תלויים משני עבריה של היצירה הסופרמטיסטית האיקונית. בכך עושה הקולקטיב פעולה כפולה – בעת ובעונה אחת הוא מקצין אך גם מערער את יסודותיה של התביעה הטוטליטרית של מלוויץ' לעצב את כל חייו ולא פחות מכך את מותו-שלו. המיצב משמש אפוא כאנדרטת זיכרון לאוטופיה הסופרמטיסטית של מלוויץ' וכסמל לכישלונה ולניכוסה בידי המשטר הקומוניסטי.
ההשמטה של הקומפוזיציות המאוחרות יותר של מלוויץ' "מטהרת" את האמן והופכת את יצירתו האחרונה – את מותו – ליצירת אמנות סופרמטיסטית, שמשמרת את ההבטחה האוטופית שהייתה גלומה בריבוע השחור. במעשה ההשמטה מובלט הקונפליקט השורר בין אמנות כספֶרה תרבותית עצמאית ובין אמנות ככלי תעמולה פוליטית.
יצירות הקולקטיב חוקרות את הקשרים הסבוכים והעדינים הכורכים אמנות ואידאולוגיה, ובתוך כך מקימות מערך מורכב של אזכורים לקשת רחבה של אמנים ושל תנועות – רומנטיציזם, מודרניזם והאוונגרד ההיסטורי – וגם לסמלים דתיים, ולפוליטיקה ולאסתטיקה טוטליטריות כגון אלה של המשטר הנאצי או המשטר הסובייטי.
בתמיכת שגרירות הרפובליקה של סלובניה בתל אביב
הרפובליקה של סלובניה, משרד התרבות
באדיבות גלריה גרגור פודנאר, ברלין
*סופרמטיזם (Supermatism) – סגנון שהגה קזימיר מלוויץ'. מלוויץ' האמין כי המציאות, או האובייקט, אינם מסוגלים עוד לשמש בסיס לאמנות חזותית, וחיפש אחר מקבילות מופשטות לביטוי של עליונות התחושה הטהורה ביצירה.
פחות קריאה...