העבודה תהום עוסקת בחומר. החומר השואף להשתחרר מכבלי כח המשיכה, אך שב לגבולותיו. חומר מגיב, זוכר ושוכח, המסוגל בגלל תכונותיו לחזור למצבו הקודם. חומר ארכיטיפי המזכיר במראהו ובהתנהגותו את ה"פרימה מטריה" (היסוד הראשוני או האבן השחורה, אלכימיה) חומר מעורר הזדהות, מהפנט, חומר.
מנקודת מבטי, כאמנית ניו-מדיה, יש משהו משעשע בחזרה אל החומר. אחד מן האתגרים המשותפים לתחומים שונים באמנות ממוחשבת הוא יצירת מערכת פתוחה, רנדומלית, בלתי צפוייה, הפועלת במסגרת חוקים גמישה ומייצרת שפע של צורות והתנהגויות. החומר בתהום נבחר משום שהוא פועל בדיוק כך.
זהו חומר מגנטי, מורכב, הנקרא פרופלויד, חלקו נוזל, חלקו מגנט. הוא נוצר ע"י גריסה עדינה של מגנט בשמן. חלקיקי המגנט צריכים להיות קטנים מספיק כדי להיות דומים במהותם ובגודלם למולקולות הנוזל; קטנים מספיק כדי להתחיל ו"לשכוח" את יכולותיהם המגנטיות אך גדולים מספיק כדי לאמץ יכולות מגנטיות מלאות בנוכחות שדה מגנטי. בהעדר שדה מגנטי הנוזל מתנהג כנוזל. בנוכחות שדה מגנטי הנוזל הופך למגנט. הכוחות הסותרים של כח המשיכה, הכח המגנטי ומתח שטח פנים משנים את פני השטח של הנוזל, החלקיקים מסתדרים על פי השדה המגנטי המופעל עליהם ויוצרים בתנועתם צורות שאין להן מקבילה אחרת בטבע.
להמשך קריאה...
על פי תאוריות פנומנולוגיות (חקר התופעות) יסוד הקסם של חומר נובע מהנטייה האנושית להזדהות עם החומר הארכיטפי: אויר, אש, מים ואדמה. הדמיון האנושי מוצא בחומר ובאופן תנועתו הדים לקיומו הראשוני ולסמלים לא מילוליים הנמצאים על סף החשיבה הרציונלית. מגבול המודע אנו מוצאים עניין במסלול טיפת גשם על חלון, באש מפצפצת ומשם גם נובע כוחה המהפנט של תהום.
אולם התקשורת המקוונת משנה את מעמדו של החומר. על פי פול ויריליו (תאורטיקן הממשיך את דרכו של וולטר בנימין) המרחב הפיסי, המרחק הגיאוגרפי, הבידול בין האובייקט לסובייקט, קורסים כולם מול היכולת להעביר אינפורמציה במהירות האור ללא תלות במקומו של המקבל והשולח. החידוש נובע מן היכולת להשפיע על מציאות חומרית מרוחקת באמצעים דיגיטליים ובזמן אמת. (לדוגמא: ניתוח בו המנתח נמצא במקום אחד והמנותח במקום אחר)
במסגרת ההכנות לפרוייקט e.mia.me' הכרתי את הפרופלוייד ואת תכונותיו המיוחדות. היכולת להשפיע על חומר פיזי באמצעים מגנטיים העלתה את האפשרות לבנות מיצב אינטראקטיבי שיאפשר למבקרים בו להשפיע בגופם על חומר פיזי. ב-e.mia.me' ישמש הנוזל המגנטי כמדיום. ההשפעה תחווה באופן בלתי ישיר דרך הקרנת וידאו המכוונת למרכז במה מורמת עליה יעמדו המבקרים. דוושות הממוקמות על הבמה יאפשרו למבקרים לשלוט בתנועת הנוזל. איך נחווית השליטה בדימוי המדווח, בעולם שבו הראייה משודרגת באמצעים טכניים? איך מתבטאת נוכחותו של האחר בתוך עולם שכזה? האם היכולת לשתף פעולה, להשפיע ולהיות מושפע באופן פיזי ומיידי הופכת את הדימוי לתקף? שאלות אלה ואחרות ייבדקו בפרוייקט ההמשך לתהום.
פחות קריאה...