כותרת העבודה מצביעה על היחס המורכב של העבודה למקור שלה – קיר הבטון הדרום מערבי של בית יד-לבנים, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, אותו ניתן לראות מבעד לחלון בחלל בו היא מוצגת. העבודה בוצעה בתהליך פיזי מיגע של טכניקת פרוטאז' – טכניקה גרפית המאפשרת העתקה של שכבת אינפורמציה תלת ממדית אל נייר המונח על פני שטחה. פעולה זו, הטכניקה היחידה ששימשה את כהן בעבודה, מותירה בנייר את סימני המצע שעליו בוצעה הפעולה.
ממדיה המונומנטליים של העבודה – רוחבה כרוחב הקיר ששימש מצע בעת הפעולה – מתעדים את פעולת האמן ומקבעים את הציור כסוג של ציור פעולה, המתעד פעולה פיזית, קונקרטית. עקבות הפעולה יוצרים תיעוד מסוג נוסף – של עקבות הקיר הקונקרטי בחומר אמנותי, כאשר הנייר המכוסה בגרפיט הופך לעותק של פני השטח, כמעין קליפה או נשל של האובייקט הממשי. הבחירה בגרפיט, חומר הקרוב בצבעו לצבע קיר הבטון, מחוללת הסטה בתיעוד כפול זה של המציאות הקונקרטית (הן של הפעולה והן של פני השטח), ביוצרה ייצוג אשלייתי ודמיון ויזואלי של העבודה למקור שלה. באמצעות הפעולה הפיזית הפשוטה והישירה מאמצת העבודה יחס מורכב ועתיר סתירות פנימיות אל המקור שלה כשכפול, תיעוד פעולה, וכייצוג.
שיבץ כהן נולד בישראל (1967). חי ויוצר בתל אביב.
פחות קריאה...