אופקים, תצלומים, 2008-2001
שורת העבודות הנמתחת לאורך קירות החלל, מורכבת מ-85 תצלומים שצולמו באתרים שונים ומרוחקים זה מזה, הן מבחינה גיאוגרפית – בין השאר בסין, במצרים, בים המלח וברומא, והן מבחינת באופיים – ערים גדולות, חופי ים, אתרים היסטוריים, אזורי תעשייה; אתרים מוכרים, אקזוטיים, פרוזאיים או אניגמטיים.
חרף ההבדלים בין התצלומים הם נקשרים זה לזה בזכות קו האופק החוצה אותם, תוך שהוא מחלק את התצלום לשניים: בחלק התחתון נראה הנוף הקונקרטי, המוכר, המשמש כנקודת אחיזה וזיהוי של הדימוי המצולם; חלק זה מתמוסס אל תוך חציו העליון של התצלום, הלוכד את מה שנמצא מעבר לאופק, כלומר מעבר למקום המתמסר לראייה ולידיעה.
להמשך קריאה...
קו האופק, העובר בתצלומים התלויים זה לצד זה באותו גובה, מייצר את האשליה שכל התצלומים מתחברים לרצף קוהרנטי, חובק עולם. אולם – בדומה למגילות סיניות – רצף התצלומים המודולרי נבנה מקפיצות בזמן ובמרחב, המתמזגות על מישור ויזואלי אחד, ולאורכו מוזמן הצופה להתהלך. בניגוד לפנורמות המקובלות, הנוצרות מפריסה של 360 מעלות ומקיפות נקודה אחת, היא נקודת המבט של הצופה הנמצא במרכזה, התצלומים של צה צונג לאונג יוצרים הרחבה של המבט אל מעבר לגבולות הראייה של האדם, זאת מתוך ויתור א-פריורי על אשליית המבט הכול-רואה, הממקם את הצופה בנקודת יתרון בטבורו של העולם.
צה צונג לאונג נולד במקסיקו סיטי, 1970. חי ויוצר בניו יורק.
באדיבות גלריה יוסי מילוא, ניו יורק
פחות קריאה...