Studio Studies, עשרים ושניים סידורים של עשר יחידות בסטודיו, 1978 (2006), תצלומי שחור/לבן ויחידה אחת
החומרים: צבע שמן, מוטות עץ מרובעים, לוחות סיבית, גיליונות נייר עיתון, מסור, ברגים, מברשת צבע, חדר פנוי, מצלמה
הוראות ייצור ליחידה אחת: א. נסרו את מוט העץ המרובע לארבע יחידות שוות בגובהן (34.5 ס"מ כ"א). ב. נסרו את לוח הסיבית לגודל 44×30.5 ס"מ, וחברו אליו באמצעות הברגים את מוטות העץ בארבע פינות הלוח, בניצב לו, ליצירת 'שרפרף'. ג. כסו את פני השטח החשופים של לוח הסיבית בשכבת צבע שמן. ד. הניחו על חומר הצבע גיליון נייר עיתון שגודלו כגודל הלוח הצבוע תחתיו. ה. כסו את פני הנייר בשכבת צבע. ו. הניחו על הנייר הצבוע גיליון נייר חדש… ז. חיזרו על פעולות הכיסוי וההנחה מספר פעמים עד שתצטברנה מספר שכבות של צבע ונייר זו על גבי זו.
הוראות ייצור לתיעוד הסידורים : ח. בסיום הכנת היחידה הראשונה, חיזרו על רצף הפעולות (א'-ז'), והכינו עוד תשע יחידות דומות. ט. בחדר הפנוי, הניחו את עשר היחידות על הרצפה, בצמוד לקיר, בשורה. י. תעדו את הסידור. יא. פרקו את סידור השורה, וארגנו את היחידות לכדי סידור חדש, בהתאם לחוקיות שנקבעה מראש (לדוגמה: הנחת כל 'שרפרף' שני בשורה על גבי ה'שרפרף' שלפניו, כשפני ה'שרפרפים' בכל צמד פונים זה לזה). יב. תעדו גם את הסידור החדש. יג.-לג. סדרו את היחידות בעשרים מערכים נוספים, שונים זה מזה. בסיום כל סידור – תעדו במצלמה.
להמשך קריאה...
העבודה היא אחת מסדרה של ניסויים בציור שערך נחום טבת במהלך שנות השבעים, כמו "המיטות" ו"השלטים", העוסקים ביכולתו של ציור לתפוס מקום בעולם, תוך בחינת ממדיו הפיזיים וההגדרתיים המקובלים של הציור המסורתי. נקודת המוצא הפיזית של העבודה הייתה הציור הבודד. על הציור נערמו שכבות של ציורים זהים על נייר (מופשט בצבע אחד) ליצירת ציור בעל עובי ממשי. לציור חוברו ארבע רגליים, והוא הפך לאובייקט תלת ממדי. הציור שקיבל נפח הפך, למעשה, למעין שרפרף – חפץ פונקציונלי שיש צידוק שימושי לקיומו בעולם. אלא ששימוש זה משובש מראש על ידי הציור, שכן לא ניתן לשבת על שרפרף זה: הוא מתפקד אך ורק כחלק מיצירת אמנות. כמו בפס יצור ידני, טבת יצר סדרה של עשרה שרפרפים (יחידות ציור) בתהליך דומה, החותר תחת מעמד הציור היחידאי – שלא רק מכסה את קודמו, אלא משוכפל כאובייקט סדרתי. יחידות הציור אורגנו במערכים משתנים בסטודיו של האמן, בבחינת הצעות לאפשרויות ארגון של היחידות הזהות, שתועדו בתצלומי שחור-לבן. בתצלומים כבר לא ניתן לראות את שכבות הציור באובייקט המקורי, והקומפוזיציה (כלומר, האלמנט הציורי הדו-ממדי), מופיעה כתוצר הנובע מסידור האובייקטים הממשיים והשימושיים/משובשים בחלל הקונקרטי. הגלגול שעובר הציור מדו-ממד לתלת-ממד, משלים מעגל כאשר הוא הופך דרך תיעוד הסידור בחלל לתצלום דו-ממדי של היחידות, בקומפוזיציה שטוחה כנגד הקיר.
נחום טבת נולד בישראל (1946). חי ויוצר בישראל.
פחות קריאה...