מאיה ז"ק, נולדה בישראל ב־1976, חיה ופועלת בתל אביב, שהתה בברלין במסגרת חילופי סטודנטים בשנת 2002
Sprach, sprach. War, war, דיבר, דיבר. היה, היה, 2014, מיצב, תצריב, רהיטים מצויים מטופלים, ארגזי קרטון, נייר
ראשיתו של המיצב״ דיבר, דיבר. היה, היה״ היא פרויקט שהציגה מאיה ז"ק בברלין עם תום שהותה בעיר במסגרת תכנית חילופי סטודנטים. אז הוצג שולחן צנוע ממדים מונח על צדו, שבין רגליו נדחסו קופסאות קרטון חומות בסדר לחוץ, תופסות כל פינה אפשרית. מצלמה תיעדה את הקופסאות והקרינה אותן על לוח השולחן הנטוי. המיצב אזכר מראה של מחסן שכוח שנערמו בו בבהילות קופסאות שלתוכן נארזו, רגע לפני בריחה, חפצים ומסמכים בציפייה לבעליהם שיחזרו ביום מן הימים. בחומריותו הייחודית הזכיר המיצב ההוא דלות נטולת חן של משרד, של בירוקרטיה, והנכיח את העדשה העוקבת של המצלמה – נוהל שגור בגרמניה המזרחית בתקופת המשטר הקומוניסטי, שצפה ופיקח על חיי הפרט.
להמשך קריאה...
בגלגולו הנוכחי והמורחב, ניתן לזהות במיצב את שולחן הכתיבה המשרדי ואת קופסאות הקרטון המאורגנות תחתיו בנקל. נראה כי הרהיטים חדרו והשתרגו זה לתוך זה: רגל השולחן חדרה לתוך משטח הכיסא, רגל הכיסא פלחה את לוח המיטה. כשורשים מקוטעים, המעמיקים את ההתכנסות פנימה ונלפתים זה בזה באחיזה משוללת היגיון ובלתי ניתנת להתרה. מחסן הקופסאות והניירות הישן מזכיר ארכיון עלום, צופן סודות. הקופסאות עטופות בקפדנות, חתומות וחבושות ברוך, מגינות בדרכן, כאבני חומה עתיקה, מפני השכחה ושומרות על העדויות והנתונים שבתוכן. מיהו האדם שישב אצל שולחן הכתיבה? משוררת? פקיד?
שם המיצב מפנה אותנו אל מילותיו של פאול צלאן, מחשובי המשוררים שמפעלו הפואטי ביקש להפוך את יצירת האמנות למסע בנבכי הזיכרון והטראומה של אימי מלחמת העולם השנייה, בשירו הצרה.
אנו הצופים מתבוננים בעבודותיה של ז"ק כבלשים בזירת פשע המלקטים שברי מידע. החפצים שנותרו מהווים עדות, הזמן מוטבע במאפייני החומר ובסגנון עיצובו. התיאורטיקן פיטר וולן (Wollen) מאפיין את "אמנות זירת הפשע" או "האמנות הפורנזית", כעיסוק כפייתי של תיאור פני השטח. זאת תחת שחזור הפשע עצמו או פירוט תוצאותיו המחרידות. נקודת מוצא זו מובילה למעשה לתחושות של ניכור ואפילו ריחוק, עמדה אשר לכאורה מציגה לצופה תמונה של עולם אדיש וכהה־רגש, אך יחד עם זאת מסמנת גם את האסון ככֹה מחריד עד כי אינו ניתן לביטוי או ייצוג.
התצריב הופק והודפס בסדנת ההדפס ירושלים.
צילום: אברהם חי
פחות קריאה...