הגם שהיא שנויה במחלוקת בקרב הקהילה המדעית, הציפה ההיפותזה של ריבוי היקומים שאלות, תהיות וספקולציות, והציתה את דמיונם של רבים באותן שנים, שבהן זכו סוגות המדע הבדיוני והפנטזיה בספרות ובקולנוע לפופולריות רבה. "מעבר לאי־שם" מבקשת לבחון את הפוטנציאל הספקולטיבי הטמון בהשערה המדעית בראי מעשה האמנות. התערוכה מתפרשׂת בחלל המוזיאון כרב־יקום מתפצל, ושולחת את המבקרים למחוזות של בדיון, פנטזיה, מיסטיקה ומטאפיזיקה, לעבר מרחבים וירטואליים ומצבי תודעה משתנים.
שבע עבודות המיצב הכלולות ב"מעבר לאי־שם" מבקשות לאתגר את חוקי המציאות באמצעות פעולות של הזרה והסטה, להביט באורח שונה על דימויים קרובים ורחוקים, להעתיק תכנים מהקשר אחד לאחר, ולחברם מחדש – כשהם מעט זרים ומעט מוכרים. העבודות, סוריאליסטיות וסימבוליות, מחוללות במרחבי הבדיון והפנטזיה ומשבשות זמנים על־פני מנעד כרונולוגי שנמתח מראשית האבולוציה ועד לעתיד. דיסציפלינות רבות – ארכיאולוגיה, אדריכלות, תולדות האמנות, חקר הפולקלור, מדע הדתות, פנטזיה, מדע בדיוני ועוד – מספקות להן השראה ומקורות לציטוט. בכל אחת מן העבודות מתנסח יקום אינדיווידואלי, היברידי וקוהרנטי בשפה אידיוסינקרטית ייחודית. כשהן מוצבות בסמיכות זו לזו, נדמות העבודות לבועות־יקום חדשות.
"מעבר לאי־שם" מתערבת במסלול ההליכה המוכר במוזיאון ומכתיבה במקומו נתיבי תנועה אחרים. במהלך השהייה במרחב, שתצורתו האדריכלית שונתה, ותוך תנועה שנדמית כגלישה דיפוזית בין המיצבים־היקומים השונים, הולכות ומצטברות תחושות של ערעור ודיסאוריינטציה. חסימתם של מעברים ופתחים במבנה וניתובם החדש של הצופים במרחב שואפת לכייל את התודעה למצב חדש – מעל ומעבר לאי־שם.
בתנועתם בין הדמיון שבמודע למצבי חלימה והזייה המיצבים שומטים את האחיזה במוכר וקוראים לנו להתרחק מהיום־יומי, ואולי אף להסתתר מפניו – רק על מנת לשוב, בסיבוב חד, חזרה אל כדור־הארץ, אל קרקע המציאות רבת הסתירות, המורכבויות וחוסר הוודאות. התערוכה מזמינה להתבונן פנימה והחוצה באירוניה, בהומור ובספקנות, ולפגוש את אי־הידיעה, את המשאלות וגם את הפחדים שבבסיס האנושי.
בעבודה של ברוס נאומן מ-1967 הואר באור זרחני המשפט "האמן האמיתי עוזר לעולם על־ידי חשיפת אמיתות נסתרות", שעוצב כספירלה העשויה מנורות ניאון. את המשפט, שצער והומור משמשים בו בערבוביה, אפשר להבין כפנייה של נאומן למי שרואים את האמנות כדבר-מה שאינו קשור למציאות אלא לדמיון בלבד. התערוכה "מעבר לאי־שם" מציעה מבט מורכב – שרואה את העבר, נוכח בהווה, נפעם מהעתיד וגם מאוים ממנו – על מנת לעסוק בכוחו ובנחיצותו של הדמיון ובהשפעותיו על מעשה האמנות, על היחיד ועל החברה.
פחות קריאה...