בתערוכות השונות נכרכים מאורעות וחפצי יומיום בזיכרונות ובטראומות מן העבר הביוגרפי של האמנים. רגעים של אפלה קיומית, דימויים היברידיים מסקרנים במוזרותם המפתה וחזיונות של אימה מוצגים לצד ניסיונות מכמירי לב למילוט ולריכוך המכה או הנפילה של היקיצה. במיצב של דינה שנהב מנוטרלות תכונות ההגנה והמסתור של המנהרה החשופה הניצבת במרכז החלל, העשויה ספוג רך – חומר שבנוסף ליכולתו לבודד ולאטום מעלה זיכרון אינטימי של מזרון המיטה ומהדהד גם את זכר הישרדותו של אבי האמנית במלחמת העולם השנייה; יצורים מסויטים מבקשים איחוי ביצירתו של האמן ניצול השואה אוזיאש הופשטטר; המיצב של דגנית בן אדמון מציף מצב מאיים שבו נתונים חוץ ופנים, עבר והווה בסכנת קריסה בעקבות רעידת אדמה עתידית, ומבקש לרכך אותו; אבי סבח מפגיש בציוריו שגרה יומיומית עם עוולות, זוועות וסיוטים מתקופת השמירות בצבא, במצבים שבין דריכות לעייפות, בין חלימה לערות; בתערוכתו של מיכאל ליאני מוצגת הבריחה לחופשה האולטימטיבית באילת, המוכרת לו מנעוריו, כרגעים של שפע מרהיב אך גם של סיוט נוגע ללב, שבו אסקפיזם הוא אופציית מילוט בלתי אפשרית; ועבודתה של פני הס יסעור מתבססת על תצפיות שערכו חוקרים במעבדה על אופני הניווט של עטלפים בחשיכה, ומציעה מתוך כך חוויה של מפה מנטלית המוטמעת בזיכרון הגוף והחושים, מפה לא היררכית המבוססת על ניסיון אישי ואמונות, שפחדים קובעים בה גבולות ויצרים משרטטים בה מחילות.
התערוכות מעלות באוב את תצריב האקווטינטה המפורסם של פרנסיסקו גויה (1746–1828), תרדמת התבונה מולידה מפלצות (איור 2), מתוך הסדרה "לוס קפריצ'וס" (1799), שבו מתואר האמן כשהוא ישן, רכון על שולחן עבודתו, ומסביבו ומעליו חגים יצורים ליליים מעוררי אימה, ינשופים ועטלפים. כך מוצגת היצירה האמנותית כמרחב טעון המיטלטל בין פנטזיה, סיוט וחרדה, המעוגן במציאות אך חורג ממנה. הפרשנות לדימוי מתייחסת אליו לא אחת כביטוי לסיפורו הביוגרפי רצוף הטרגדיות של האמן, אך מתרכזת בקריאתו כביקורת נוקבת – חברתית, תרבותית ופוליטית – על תפיסות הנאורות וההיגיון שכשלו אל מול הרעות החולות של התקופה. נדמה שהמרחב היצירתי הגרוטסקי ששרטט גויה, כמו גם הביקורת שביטא אי-אז, בספרד של שלהי המאה השמונה-עשרה, אקטואליים מתמיד.
איור 1
פסח סלבוסקי, זה החלום השלישי שאני זוכר, 2017, שמן על בד, 100x78x9 ס"מ, באדיבות עיזבון האמן וגלריה גבעון, תל-אביב
איור 2
פרנסיסקו גויה, תרדמת התבונה מולידה מפלצות, 1799, אקווטינטה, מתוך הסדרה "לוס קאפריצ'וס"
פחות קריאה...