נולד ב־1970, חי ופועל בתל אביב
בדרך חזרה, 2012, וידיאו, 6:00 דקות
עבודתו של אליסף קובנר עוסקת באחד מן הפחדים והחוויות המרכזיים של הילדות – ההליכה לאיבוד. קובנר בונה את העבודה על פי האלף־בית, הקונסטרוקציה שמכניסה את הילד לתוך השפה, שמצד אחד מלמדת אותו ומאפשרת לו להתמצא בעולם, אך מן הצד האחר קוראת לדברים בשם, מייצגת אותם במילים ויוצרת פער בין הדבר או החוויה לבין הייצוג שלהם: המילה, השפה. האמביוולנטיות הזאת ביחס לשפה באה לידי ביטוי בעבודתו של קובנר: הילדה מחפשת את דרכה במרחב הפיזי אך גם במרחבי השפה. השפה מסייעת לה לסדר את מחשבותיה ולמיין אותן לתבניות, אך בד בבד גם מגבילה וחוסמת אותן.
להמשך קריאה...
האמן מתעכב על פן נוסף של השפה, שבדרך כלל נזנח על ידי האדם הבוגר אך בעל חשיבות גדולה לילד: הצליל של השפה. אופן הגייתה של הילדה את המילים מדגיש את החומר שממנו בנויה השפה, את המוזיקה של המילים, לא פחות מאשר את המשמעות המילונית שלהן. כך מצייר הסרט תמונת עולם רגשית, חווייתית ואסוציאטיבית יותר של השפה כאלטרנטיבה למערכת הכללים הנוקשה המיוצגת על ידי האלף־בית.
האווירה בסרט נעה בין קסם ופליאה לבין חרדה וסכנה. ההליכה לאיבוד, הנתפסת כמאיימת, הופכת למיני־אודיסיאה במרחב העירוני המאפשרת לילדה לגלות את העולם מחדש ולשים לב לסימנים ולפרטים זעירים בשולי הדרך, פרטים החומקים בדרך כלל מן העין.
פחות קריאה...