המיצב נע בין בין סינוור לחשיכה מוחלטת, כשהחומר הזרחני משמש כעוגן להתמצאות בחלל ויוצר מעין מרחב מנטאלי מחוץ למציאות ולזמן.
״(Safe and Sound (Version II״ משקף את תרבות המועדונים והרייב שעברה מן השוליים אל מקום מקובל בהוויה התרבותית וכן את תרבות העשורים הראשונים של המאה ה־20, אז נודעה ברלין בחיי הלילה שלה ובמאות מועדוני הלילה, הקברטים ואולמות הריקודים שפעלו בה. קהל נלהב רקד בהם עד אור הבוקר לצלילי הג'ז, הפוקסטרוט והסווינג.
עם עליית הנאצים לשלטון נחשבה תרבות הפנאי הזאת למנוונת. המפלגה הכריזה רשמית שריקודים מעין אלה משחיתים את האומה הארית והטילה הגבלות נוקשות על הריקוד בציבור. אולמות הנשפים, הקברטים ומועדוני הלילה של ברלין ננטשו אפוא למשך שנים ארוכות. בעשורים שלאחר המלחמה הלכו חיי הלילה והתאוששו באטיות רבה, ורק בשנות ה־90, לאחר נפילת החומה, החלו המועדונים לפרוח. קצב מוזיקת הטכנו יצר מציאות חדשה שבה נשברו ציר הזמן וההיררכיות הישנות. כפי שתיאר זאת תיאו לסור בספרו 'סמפלר ברלינאי', הטכנו הייתה "מוזיקה שהעלתה על נס את ההווה ודחקה את המאורעות לשוליים, […] שהתענגה על הכניסה לעולם שבו הכול שווה, את הכול ראוי לחוות, ואין דבר טוב ממשנהו"1.
יצירתה של רודה אף היא ממזגת הווה ועבר, ובמילותיה: "אני רוצה לכרוך יחד את צלילי תרבות המועדונים העכשווית עם השורשים האסתטיים של תרבות הנשפים של המחצית הראשונה של המאה ה־20". באופן מסורתי ייצגו מועדוני הריקודים, אם כי לא במובהק, קורטוב של מחאה תרבותית־פוליטית הן בתקופות האפלות של החברה הגרמנית, כשזו הלכה וקיבלה על עצמה את רעיונות האידאולוגיה הנאצית והן בתקופה שלאחר נפילת החומה, כאשר הצעירים הרגישו צורך להשכיח את האופל והקשיחות של המשטר הקומוניסטי.
העבודה של רודה מרובדת בריבוי הפרשנויות המילוליות החבויות בביטוי safe and sound, כמו גם בהיסטוריה ההפכפכה של המועדונים הברלינאים לדורותיהם.
השימוש בחומר הזרחני שנועד לסימוני בטיחות (photoluminous safety material) מדגיש את המתח שבין ביטחון משחרר לביטחון ממושטר: מרחב המועדון המוגן, החיצוני לחיי היום־יום מאפשר לשוהים בו תחושת ביטחון, שחרור ממעצורים וביטוי חופשי, אולם החומר הזרחני מסמל גם חופש תחת פיקוח ומרחב הנתון למעקב.
העבודה ממחישה את 'החזרה לברלין' כחזרה למקום וחזרה בזמן. כך, בדרך אגב ובלי אזכור מפורש, עולים וצצים הזיכרונות של אותם מאורעות היסטוריים אפלים שהתרחשו בין התקופות, המאורעות אשר גרמו לדעיכתם של חיי לילה התוססים אז, ובאופן אחר – לתחייתם המחודשת היום.
תכנות תאורה: שחר ברקת
פחות קריאה...