אורי ליפשיץ ( 2011-1936) וירטואוז שעסק בציור, פיסול, תחריט, קולאז' ורישום, הוא מהאמנים הבולטים והמוכשרים שפעלו בארץ. הוא גם אחד האמנים היותר שנויים במחלוקת. שם התערוכה מבקש לכוון להתבוננות באיש ובאמן ליפשיץ; לבחינת הדמות האנושית המופיעה ביצירתו; ולראיית כל אלה בהקשר תרבותי וחברתי. במשך שישה עשורים, החל בשנות השישים למאה העשרים, העמיד ליפשיץ קורפוס יצירתי רחב, מגוון ומאתגר. הוא לקח חלק בתחנות מרכזיות של האמנות והתרבות בארץ: השתתף בתערוכה האחרונה של "אופקים חדשים", בקבוצת הצעירים שסימנה את המגמות החדשות באמנות, לצד משה קופפרמן, 10+רפי לביא ויגאל תומרקין; היה חבר בקבוצת האוונגרדית; יוצג על ידי גלריה גורדון, תל־אביב; ); והציג 1969ייצג את ישראל בביאנלה בסאו־פאולו ( במוזיאונים בניו־יורק, בריסל, לונדון, אמסטרדם ועוד. שמו של ליפשיץ נישא גם מחוץ למעגלים המקצועיים של שדה האמנות הפלסטית. הוא היה הצבר, הקיבוצניק, הצנחן שהשתתף בקרב על המתלה . הוא נמנה עם אנשי הבוהמה התל־אביבית, 1956ב־ ישב ב"כסית", כיכב במדורי החברה בעיתונות וחבר לאנשי האליטה הצבאית והעסקית. עיון מחודש ב"תיק ליפשיץ" לא רק ְמַזמן אתגר אמנותי אלא גם מעלה שאלות במישור תרבותי, חברתי ואתי רחב. בעבודתו ובחייו מסתמנים פערים בקונספציות, בפוליטיקת הזהויות, באופני ביטוי מקובלים ובתפיסות באשר למקומו ולמעמדו של האמן כפי שהתגבשו בחלוף הזמן בחברה הישראלית. התבוננות בהתנהלותו המורכבת של ליפשיץ מגלה אמן כריזמטי, מוכשר, מצליח, דומיננטי, אגוצנטרי, שהוא גם דמות של אנטי־גיבור דחוי וגם פרובוקטור חסר רסן, איש מדון משתלח, בוטה וגס, דעתן שסותר את עצמו, חסר סובלנות לאחרים ולחלשים, שוביניסט ושתיין; פרא־אדם מלא קסם אישי.
להמשך קריאה...
בעשור האחרון לחייו, אף כי המשיך ליצור ולהציג בנמרצות שאפיינה אותו לכל אורך הדרך, לקח ליפשיץ עצמו חלק לא מבוטל בתהליך דחיקתו אל שולי הסצינה. הוא התנכר לאנשי הממסד המוזיאלי, לפטרוניו האמנותיים ולפיגורות התרבותיות המרכזיות שאליהן היה מקורב בעבר. בראיון עיתונאי למוסף סתם את הגולל על עצמו בשלל 1998 ב־ הארץ התבטאויות משתלחות, מפלות, בעייתיות וקשות, שעוררו נגדו גלי מחאה נחרצים. הסערה סביבו לא שכחה, על אף התנצלותו. הדברים הובילו לניתוקו מהזירה הציבורית ולבידודו. יותר מאשר ביטוי של עמדה או אידיאולוגיה כלשהי הייתה לשונו הבוטה והמשתלחת של ליפשיץ אמצעי מובהק להחצנת האחרות שלו עצמו, כלי שהוציאו מן הכלל כ"ילד נורא" מתריס והותיר אותו, פעם אחר פעם, מורחק ומנותק מקבוצות ההתייחסות שלו – החברתיות, המקצועיות, הכלכליות – הרחק מהחיק החמים של הקונצנזוס. ניתן לראות בכך מנגנון בלתי נשלט של הרס עצמי, מסלול שצעד בו לבסוף רחוק מדי, ללא יכולת לחזור בו. התערוכה הנוכחית, המציינת חמש שנים לפטירתו של ליפשיץ, מבקשת להתחקות אחר תימות חוזרות ביצירתו, שבמרכזן הגוף האנושי הגרוטסקי, זעקתו הקיומית והשתקתה. הוא מרבה לתאר דמות רדופת עינויי גוף ונפש, חדורת תחושה של הקרבה עצמית וחרדות מוות, הנתונה בזירה מתמדת של אלימות, מאבק והתרסה כנגד בעלי השררה ומנגנוני השלטון והבירוקרטיה. זהו גוף הנתון, כמרחב קיומי, במצב תמידי של שבר ומשבר; גוף שהוא משל חברתי, כלכלי ואתי. העבודות מציגות מהלכים חוזרים של דיסוננס, קונפליקט פיזי ונפשי, ומאבק מתמיד של התגבשות תודעת הזהות העצמית. בכך, הן גם מהדהדות את אופני עיצובה של התפיסה העצמית של הישראליות.
התערוכה בתמיכת גלריה גורדון
צילום חלל: טל ניסים
פחות קריאה...