תנועה, 2010, תצלומים, רמזור מצוי, mdf, צבע, סלעים, שלט רחוק, התקנים, פחית, רכיבי חשמל
לותר המפל מצליב בעבודותיו פיסול וצילום. העבודה שהוא מציג בביאנלה משתלבת בגישה הכללית שלו: גזירה של שתי הדפסות צילומיות מוגדלות, כמעט זהות, הלוכדות ומקפיאות תנועה של שתי קבוצות רקדנים. הנוכחויות הצילומיות הגזורות מודבקות ללוחות MDF גזורים ומתפקדות בתוך קונסטלציה פיסולית, המעצימה את הבלימה, את ה-freeze, הג'סטה התאטרלית הסטטית-אקסטטית של תנועת הרקדנים ושל המיצב. הלוחות ניצבים בתוך בסיסים משולשים מלאים בחול לבן ואבנים, וביניהם, על הרצפה, עומד רמזור.
להמשך קריאה...
אפיון עבודתו של המפל כתאטרלית, מובילה אותנו לקרוא את המיצבים שלו כתפאורה, כאשליה כושלת החושפת את האמצעים שלה, כסביבה בדיונית, מזויפת, חקיינית, לא אורגנית וארעית. המפל יוצר בעבודותיו מעבר מדמות אל מרחב תפאורתי, מעבר שצוין כבר על ידי קלייר מולן בסקירה ביקורתית על הרטרוספקטיבה הראשונה שלו: "השטיחות של הגזירות הצילומיות המוגדלות מזמינה את הצופים להסתובב סביבן רק כדי להרחיק כל אשליה או סיפוריות"[1].
ההקשר של התערוכה מאפשר התייחסות מיוחדת למקום שתופס הצילום בהיבריד הפיסולי של המפל. המפל נוטל מדימויים מצולמים את מעמדם כמייצגים והופך אותם לנוכחויות בחלל תלת ממדי, למה שאינו נמצא במקומו, שחמק מהגדרה, שלא נקבר כהלכה. הנוכחויות של המפל הן רְפָאיות, שדוניות. אפיונן של העבודות כמסמנות את חזרתו של המודחק, מדגישה את כוחן לעורר בצופים חרדה, אף על פי שהן חושפות את אמצעי הביטוי של עצמן ומכתיבות חוויה של דה-מיסטיפיקציה.
________________________________________
[1] Moulene Claire, Lothar Hempel, ArtForum, Summer, p. 284
פחות קריאה...