קליף אוונס | אזרח: הזאב והאומנת

אוצרת: נטע גל-עצמון
14 בפבר', 2015 - 11 באפר', 2015

בילדותו גדל אֵוונס בקומונה קטנה ומבודדת בטקסס שנגישותה לאמצעי המדיה השונים הייתה נמוכה. על תקופה זו בחייו הוא מעיד כי את מרבית זמנו בילה בשיטוטים ביערות וכי היכרותו הראשונה עם עולם האמנות הייתה חשיפה למעט קולנוע ולספרי קומיקס. אוונס למד קולנוע ווידאו באוניברסיטה בבוסטון, שם החל את דרכו כאמן.
הביוגרפיה הלא שגרתית של אוונס השפיעה מן הסתם על תפיסת עולמו, כמו גם על עולם הדימויים האמנותי שלו, על התכנים המעסיקים אותו ביצירתו ועל אופני הביטוי בהם הוא בוחר. עבודות הווידאו שלו מציגות נופים ציוריים ססגוניים למראה, אך מתארות עתיד אפוקליפטי מאיים. אפשר לקרוא בהן עמדה ביקורתית נוקבת והומוריסטית ביחס לאידאולוגיות אוטופיות המבטיחות לאנושות עתיד מזהיר. אֵוונס מעיד על עצמו כי אמנם אינו מתיימר להיות אמן פוליטי וכי אין לו שאיפות דידקטיות, אך יחד עם זאת הוא מנסה לעודד את הצופה בעבודותיו לחשיבה ביקורתית מפוכחת ביחס למערכות הכוח המעצבות את חייו ומשפיעות עליהם. עושרן הוויזואלי של עבודותיו, קצביותן, הדינמיות והאנרגיה החזקה הבוקעת מהן נושאות איכות מהפנטת. זו שואבת את הצופה, שבדומה לאליסה, נופל בלי משים אל תוך ארץ הפלאות.

עבודת הווידאו אזרח: הזאב והאומנת נוצרה כמו יתר עבודות הווידאו של אֵוונס על ידי ליקוט קפדני של אלפי דימויים אינטרנטיים וחיבורם מחדש באופן המוציא אותם מהקשרם. פעולה זו מבטלת מבנים היררכיים המוכרים לצופה מעולמות תוכן שונים (בין היתר מתחומי הביטחון, הכלכלה, החברה ותרבות הפנאי) ובונה נרטיב העונה לחוקיות תוכנית וצורנית חדשה. התוצאה המתקבלת הנה קולאז' קליידוסקופי קסום ומאיים המושתת על מעברים מהירים בין אוטופיה לדיסטופיה, בין מיזוג לקריסה.
ספוטניקים, מרחבי טבע, שוטרים, תיירים, כלבי גישוש, אומנת עם עגלת תינוק, פועלים, טילים, להקת זאבים, מבנים ארכיטקטוניים, אנשי ביטחון, יתושי ענק, לוגואים תאגידיים – כל אלה ועוד מוצגים בעבודה בערבובייה ומייצרים חוויה אסתטית, כאוטית ומאיימת בעת ובעונה אחת.

להמשך קריאה...