ברומן גרפי, לרוב הפן החזותי לכל הפחות שווה לפן הטקסטואלי, ולעיתים יש לו משקל רב יותר. פעמים רבות רומנים גרפיים מציגים תכנים אישיים, אוטוביוגרפיים, ויוצריהם כותבים ומאיירים אותם גם יחד. הספרים של המשתתפים בתערוכה עוסקים, בין השאר, במערכות יחסים: עם המשפחה, עם השורשים, ואפילו עם העציצים בדירה העירונית.
לעיתים אנו שוכחים שהספר שבידנו הוא רק שלב אחד בתהליך יצירה ממושך, שהתחיל שנים רבות לפני שהועלה על הכתב ושנמשך לא פעם גם אחרי שהספר ראה אור. המאיירים ניצלו את ההזדמנות לחזור ליצירה ולשקף עבורנו, הקוראים, עוד רובד הגלום בה: חלקם חזרו לרגעים שקדמו לכתיבה; חלקם בוחנים אותה מפרספקטיבה של הזמן שעבר; יש הבוחרים להעמיק ולהדגיש רגעים מסוימים; ואחרים מנסים לשחזר את הרעיונות שהולידו את היצירה ולבטא אותם באופנים חדשים.
אם בספרים שפרסמו שמונת היוצרים המדיום זהה – איורים שהודפסו על נייר, גם אם במגוון פורמטים וסגנונות – לכבוד התערוכה הם בחרו פרקטיקות ואמצעים שונים לפעולה. הם השתמשו בדו־ממד ובתלת־ממד, בקרמיקה ובאנימציה, באיור דיגיטלי וברדימייד. כמו כן, הם בחרו באסטרטגיות שונות של סיפור סיפורים: היפוך נקודת המבט, התמקדות בדמות אחת או בסצנה אחת, או שינוי שחל בגיבורים (ובהם) עם השנים, מאז ההוצאה לאור. כך הם יוצאים מהדף המודפס אל החלל המוזיאלי, בוחנים פורמטים אלטרנטיביים לספר סיפור, ומפיחים בספרים חיים חדשים.
תודה לחברת “עמדה“ על תמיכתה הנדיבה
תודה לכל היוצרים והיוצרות שניאותו לחלוק עמנו את המחוות שיצרו במשך השנים לדמותה של שושקה, שראשיתה בדמות מאוירת בת כמעט שלושה עשורים.
פחות קריאה...