שי עבאדי

נוסטלגיה מעורערת
נולד בישראל ב־1965, חי ופועל בתל אביב, שהה ופעל בברלין בשנים 2008-2007

בקיץ 2007 הגעתי לשהות בת שנה וחצי בברלין וזמן קצר לאחר מכן התחלתי ביצירת סדרת העבודות ״גרמניה האחרת שלי״. את הסידרה הולידה הנוכחות הטורדת של המלחמה בנופיה ואתריה של ברלין, ביניהם מבנים חרבים שהותירו הגרמנים כאנדרטאות דיראון, ואבני הנגף (Stolpersteine) מערערות המנוחה של האמן גינטר דמניג (Demnig). לוחות המתכת שמטביע דמניג בחזיתות בתים, מציינים את פרטי לידתם, שילוחם ומותם של נספי השואה שדרו בהם.

הסדרה היא סדרת מסע, מסע אל נבכי ההיסטוריה והמיתוסים הגרמניים והגרמניים־יהודיים במעין ניסיון להגיע אל שורשיהם ולהבין את התפתחותם. כתחנות במסע נבחרו פסלים ומונומנטים פרוסיים בני המאה ה־18 וה־19, לרוב מהנוף הברלינאי. חלקם עדיין נוכחים בו, אחרים שרדו בחלקם והיתר חרבו ללא שוב במלחמת העולם השנייה. הבחירה בפסלים אלה אפשרה לי לגשת לאירועי המאה ה־20 דרך הדלת האחורית של המאה ה־19.

כישראלי שגדל על ברכי האסתטיקה הסגפנית של המודרניזם, המגובה באיסורים דתיים איקונוקלסטיים, עוררו אותם פסלים ניאו־קלאסיים משיכה וסקרנות, אך בו בזמן גם רתיעה מהקוד הגנטי הגרמני הטמון בהם.

להכנת הסדרה נבחרו כמצע פלטות OSB בעלות אופי כאוטי ואקספרסיבי העשויות מכפיסי עץ דחוסים אליהם התוודעתי עם הגעתי לברלין, שם הם משמשות כדיקט המקומי. הדימויים נצרבו על הלוחות בעיפרון חשמלי.

טקסט: שי עבאדי

הדפס עמוד